Startsida
Fotboll
Mer läsvärt
Krönika

"I den fotbollsvärld som handlar om mer än bara ord är det ingen tvekan om vilket svenskt lag det är
som alla vill efterlikna, såväl internationellt som inom landet" skriver Hans Bolling i sin krönika. |
Alla vill vara som AIK!
Det spelar ingen roll hur mycket de tjattrar där borta i halvdunklet bland skalbaggar och fåglar i
nationalstadsparken. Alla lag vill vara som AIK!
Inför årets allsvenska säsong är det ett och annat som inte är sig riktigt likt. Bland de skyddsvärda insekter och
fåglar som huserar i de historiska miljöerna borta i nationalstadsparken har en ny art dykt upp. Vid en första
anblick, och av tjattret att döma, skulle man kunna tro att den nordamerikanska jordekorren, odödliggjord genom Disneys
Piff & Puff, slagit sig ner där och hotade att tränga ut andra mer värdefulla arter.
Vid närmare påseende visar det sig dock bara vara några sådär lagom uppkäftiga och kaxiga fotbollstränare vilka
tjänar sitt dagliga levebröd hos djurgårdens idrottsförenings fotbollsförening. Fotbollstränare som är övertygade om
att den svenska fotbollseken inte längre är ett tillräckligt stort träd för dem. Inga andra lag behöver göra sig
besväret det är redan klart var de allsvenska guldmedaljerna kommer att hamna.
Som alla någorlunda allmänbildade känner till står det emellertid i skriften: Tala är silver, tiga är guld. Det är
med andra ord inte kampen om guldet som är avgjord innan säsongen startar. Bibeln ger oss dock inga vinkar om om tala
är lilla eller stora silvret. Det är i och för sig inte så viktigt. Guldet ligger där och väntar på den rättmätige
segraren vars identitet jag väljer att tiga om.
AIK har kanske inte helt ut svarat upp mot våra förväntningar under de senaste åren. Det finns som framgått ovan
till och med ledare inom andra svenska föreningar som inbillar sig att de tagit över från AIK som Sveriges ledande
fotbollsklubb. Det är, som alla någorlunda intelligenta människor förstår, ingenting annat än nys.
I den fotbollsvärld som handlar om mer än bara ord är det ingen tvekan om vilket svenskt lag det är som alla
vill efterlikna, såväl internationellt som inom landet. Att hävda att man organiserar sin verksamhet i enlighet med
någon utrikisk förebild är inte något tecken på att man är en förebild för någon. I den obarmhärtiga belysning på
spelplanen är det otvetydigt vilken klubb som är den stora förebilden. Alla lag vill vara som AIK!
Det är numera inte bara fotbollsdomarna och den legendariske sovjetiske burväktaren Lev Yashin som söker legitimitet
för sin verksamhet genom att klä sig i samma färg som all fotbolls sanna aristokrat. Under vinteruppehåller har vi
kunnat se Birmingham, Charlton, Chelsea, Fulham, Lazio, Liverpool och Real Madrid för att nämna några av de mer
namnkunniga dra på sig svarta tröjor när det varit dags för match.
Det är just på bortatröjorna vi ser vilken färg lag verkligen vill ha då traditionens makt är för stark för att
tillåta att klubbar ändrar färg på sina hemmatröjor. Samma tendens kunde även iakttagas i förra årets Allsvenska där
AIK-inspirerade bortatröjor blev en allt vanligare syn. Den kanske trendkänsligaste av alla världens fotbollsklubbar
Manchester United [då fortfarande Manchester United Football Club] använde sig av svarta bortatröjor redan i mitten
av 1990-talet. En tröja som odödliggjordes av Eric Cantonas inhopp på kampsportscenen.
Det råder alltså inget tvivel om vilken klubb som är nummer ett. Det är AIK som är det lag som alla klubbar runt
om i världen vill efterlikna. Det är tur att klubbmärket är varumärkesskyddat annars skull vi snart se en uppsjö av
så kallade internationella storlag med världens vackraste klubbmärke närmast hjärtat, svärande att visst bildades den
15:e februari 1891 under namnet Allmänna Idrottsklubben. Alla känner sig alltså kallade men endast AIK är utvalt. Det är
över AIK och Råsunda som den värmande solen stiger upp. Det spelar ingen roll hur mycket de tjattrar där borta i
halvdunklet bland skalbaggar och fåglar i nationalstadsparken. In the end there can be only one.
Hans Bolling
Foto: Rolf Andersson
[030404]

|