Startsida
Fotboll
Mer läsvärt
Säsongen 2004

Stefan Söderberg och Sune Hellströmer förtjänar både ris och ros för sin tid i AIK. AIK Fotboll å sin sida behöver lära
sig att kommunicera. Valet av temat retorik/kommunikation inför årets ledarskapsseminarium Plantskolan är mot denna bakgrund
intressant. Välkomna till Veckans smoking!
Senaste krönikan i Veckans smoking väckte många känslor. En del tyckte att det som skrevs var bra. Andra personer förkastade innehållet och för många var undertecknad inte vatten värd. Någon antydde till och med att jag var en brottsling genom att skriva på det sätt som jag gjorde och att jag borde åtalas för förtal. Detta engagemang är bra! Det är bra att AIK skapar känslor och att frågor diskuteras. Diskussion och samtal är alltid bättre än tystnadens locket på.
Stefan Hatten Söderberg gjorde under sina 13 år i klubben mycket gott för AIK. För detta, sitt passionerade engagemang och sitt stora AIK-hjärta ska vi alltid med glädje komma ihåg Stefan Söderberg. Men som med allting annat så är det mesta här i livet inte bara svart och vitt. Det förhåller sig nämligen även så att Stefan Söderberg, Sune Hellströmer m.fl. tillsammans bär ett huvudansvar för AIKs förfall inom det ekonomiska området. Det måste få vara tillåtet att även tala om sådant som smärtar, dvs. att vid sidan av ros även få dela ut ris.
Det har under ett flertal år, med jämna mellanrum, poppat upp ekonomiska lik, som har sitt ursprung från den s.k. storhetstiden. Många kanske minns att AIK mellan de senaste två säsongerna helt plötsligt, och utan förvarning, tvingades sälja ut delar av sina rättigheter för vissa spelare till riskkapitalbolaget och samarbetspartnern Agent 03. Det fanns givetvis en konkret anledning till den akuta ekonomiska likviditetskris som uppstod inom AIK Fotboll, en anledning som damp ned som en bomb och som hade sitt ursprung många år tillbaka i tiden.
I en tid där många längtar efter enkla lösningar och enkla svar tenderar vi att vilja försköna tider som har varit. AIK Fotboll har under många år präglats av en kultur som skulle kunna sammanfattas med devisen Tiga är guld, tala är silver. AIK måste våga bryta sig loss från denna sin kulturella tradition och göra upp med sin historia. Det är dags att rensa ut allt smuts som funnits gömt i garderoberna. Denna utrensning är nödvändig för att Rikard Norling & Co ska få arbetsro och på sikt kunna fokusera på en förhoppningsvis ljusnande framtid.
AIK Fotboll har inte lyckats kommunicera under senare år. Detta måste förändras! Kommunikation kommer framdeles därför att bli ett nyckelord för AIK. Mot denna bakgrund är det intressant att konstatera att AIK Fotboll valt retorik/kommunikation som tema vid 2004-års ledarskapsseminarium Plantskolan. Förhoppningsvis är det en insiktsfullhet som lett fram till valet av tema och att såväl styrelser som ledningsgrupper inom AIK Fotboll sitter på första bänkrad på Cirkus torsdagen den 2 december för att lyssna och lära.
Johan Gefvert
[041115]

|