Sten Mellgren var en av Sveriges snabbaste backar, kanske den snabbaste, på 1920-talet. Han var med i det svenska landslag som tog brons i OS 1924 i Paris. Sten spelade första matchen mot Holland men blev där så illa knäskadad att han aldrig riktigt kunde komma tillbaka i toppform. Sten blev istället Sveriges bäste oldboysspelare i tennis och på äldre dagar också en duktig golfspelare.
Bollar fascinerade alltid Sten Mellgren. Så här berättade han i tidningen Folket i juli 1974 om hur han började med bollspelandet:
- Man började träna redan som 7-8 åring, men då fanns det inga riktiga fotbollar. Men luntor av tygtrasor gick bra det också.
Sten Mellgren gjorde sin debut i Råsunda IS juniorlag tillsammans med bland annat "Pära" Kaufeldt. Men Sten slog igenom på allvar som fotbollsspelare först 1923. Han representerade då Stockholms stadslag i den så kallade fotbollsveckan i Eskilstuna. Först vann Stockholm mot Södermanland med 3-0 och därpå förlorade Dalarna med 7-0. Mellgren tillhörde planens bästa aktörer och nominerades nästan omgående till OS-truppen. Parisspelen 1924 började dock olyckligt för Sten. Redan i första matchen (mot Holland) råkade han ut för en meniskskada och därmed hade han gjort sitt i OS. Sverige tog bronset efter omspel mot Holland, Sten opererades efter hemkomsten på Serafimerlasarettet men blev aldrig riktigt återställd i knät. Han försökte dock komma tillbaka till fotbollsplanen. Han bytte IFK Stockholm till AIK men det blev bara tre allsvenska matcher för "Sveriges snabbaste vänsterback".
Så småningom sadlade Sten Mellgren om till tennis. Han kom att vinna hela 16 oldboys SM. Senare ägnade sig Sten mest åt golf där han kom ner i Handikapp 9 och gjorde tre stycken "Hole-in-one". Men idrotten var alltid en viktig del i Stens liv. Han var bland annat sportjournalist på Idrottsbladet 1925-27, sedan han övertalats av Torsten Tegnér, Idrottsbladets tunge man.
Efter tre år på Idrottsbladet sände Stockholmstidningen 1928 ut Sten Mellgren till Wien som krigskorrespondent. Men det inbördeskrig som var väntat kom aldrig till stånd utan Sten fick istället under ett helt år förmånen att lära sig tyska språket och det var i Wien han träffade sin hustru. På 1930-talet var Sten bland annat redaktör för KAK:s tidning och började under den tiden att intressera sig för Bilekonomi.
I början på 1940-talet missionerade Sten Mellgren kring gengasdrift. 60 städer avverkades i en kolgasdriven Ford på 68 dagar. Bränslekonsumtionen ville föra ut gengasevangeliet till landsbygden och då anlitades Sten som föredragshållare. Senare blev han redaktör för Sveriges åkares branschorganisations tidning Lastbilen.
Stens son Bengt berättar att Sten Mellgren var en social person, han älskade att hålla tal, var uppspelt och glad på fester men drack aldrig något starkare än moselvin. Han var en renlevnadsmänniska, ärlig och rak.